“You gonna have to serve somebody”, sier Bob Dylan i låten Gotta serve somebody. I Dylan sitt budskap lå det mye religion bak teksten, men om vi ser vekk i fra akkurat den delen, så er det så mye mer som ligger og lurer der, og som har trigget frem tanken bak dette innlegget.

Jobber for meg selv

Det engelske uttrykk «run my own business”, sies i mange tilfeller på norsk; «Jeg jobber for meg selv», eventuelt «Jeg er min egen sjef». Dette er vel etablerte uttrykk, og på mange måter beskrivende for omgivelsene. Det forteller enkelt og greit at en er ansatt i et firma som en eier selv, enten alene, eller sammen med flere; ergo jobber man for seg selv, og er sin egen sjef.

Det er i og for seg riktig at en jobber for seg selv og er sin egen sjef, men det er allikevel her låten kommer snikende inn i den delen av min hjerne som ofte henter frem musikalske assosiasjoner.

Kunden som sjef

Grunnen til at akkurat denne låt dukker opp i mitt musikalske assosiasjonshjørne er at, ja, jeg jobber for meg selv, og jeg er min egen sjef, men dersom jeg skal lykkes, bør ikke jeg da tenke at «I gotta serve somebody»? Faktum er at jeg jobber for kundene mine.

Tittelen til Dylans låt, skrevet i 1979 burde egentlig vært rammet inn og hengt opp på en vegg i alle organisasjoner.

Det er ikke nok at jeg selv vurderer egen innsats i firmaet. Det at jeg er stolt over egne prestasjoner og egen kunnskap kan selvsagt være en suksessfaktor, men skaffer det ene og alene oppdrag og inntekt? Og ikke minst, gir det mersalg at jeg selv er tilfredsstilt av eget arbeid i eget firma? Kan vi med jevne mellomrom stoppe opp og stille spørsmålet;

Betjener firmaet seg selv eller betjener det noen andre?

Med kundens øyne

Dine eller kundens øyne?

La oss bevege oss et steg videre. Vi tar med oss alle i bedriften i denne tankegangen, enten de ansatte er eiere, innleide eller arbeidstakere. Er det tilstrekkelig at teamet pleaser sjefen og/eller seg selv med egen innsats? Jeg tenker høyt, og det jeg tenker er at alle som jobber i en bedrift, uansett posisjon i hierarkiet på organisasjonskartet, bør tenke «We gotta serve somebody».

Sammen med kvalitet på de tjenester eller produkt en selger, som selvsagt er grunnleggende, så er det kundens inntrykk og tilfredsstillelse som er det mest avgjørende element for suksessoppnåelse.

Bli med Definer på oppdagelsesferd

Hvordan kan en få frem i lyset kundenes oppfattelse av deg, dine kollegaer, produkt/tjenester, service og imøtekommenhet? En slik prosess er noe av det Definer veileder og følger opp for kunder. Hva med å ta en liten timeout og gå gjennom kundereisen i akkurat din bedrift. Vurder deg selv først, spør kunden etterpå, og evaluer og juster. Bli med på denne inspirerende oppdagelsesferd gjennom dine kunders kundereise. Sammen med Definer kan dere gå gjennom ulike øvelser, diskusjoner, undersøkelser og annet konstruktivt for å utvikle den helhetlige kundedialogen. Vi lover aha-opplevelser, bevisstgjøring og mye moro motivasjon for hele organisasjonen.

 

Ta kontakt om dere ønsker et opplegg. Jeg er klar for å utforske deres bedrift sammen med dere, for som alle andre som driver business;

«We gotta serve somebody», and “that somebody might be you”